Choroby

Artykuły

Reumatoidalne Zapalenie Stawów – jak chronić stawy przed przeciążeniem?


Reumatoidalne Zapalenie Stawów –  jak chronić stawy przed przeciążeniem?
  • Zmiana codziennych nawyków i przeorganizowanie przestrzeni wokół siebie zapobiegną przeciążaniu stawów, zajętych przez reumatoidalne zapalenie
  • W RZS należy przede wszystkim chronić drobne stawy dłoni i nadgarstków oraz stawy kręgosłupa

Leczenie reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) to nie tylko farmakoterapia, ale także fizjoterapia, odpowiednia dieta i ochrona chorych stawów przed przeciążeniem. Warto pozbyć się drobnych nawyków i zmienić sposób wykonywania niektórych czynności, aby odciążyć stawy. Podajemy kilka przykładów i zachęcamy do praktykowania:

Ochrona drobnych stawów dłoni i nadgarstków
Staraj się unikać czynności siłowych wykonywanych dłońmi:

  • Nie noś w dłoni ciężarów – siatka na zakupy powinna mieć długie uszy i być noszona na ramieniu. Na większe zakupy zaopatrz się w wózeczek na kółkach
  • Kiedy masz przenieść coś w dłoni zastanów się czy nie możesz tego przesunąć? Jeśli nie – przenoś na przedramionach, przyciskając ciężar do siebie
  • Staraj się angażować dwie ręce do każdej czynności - np. unoś w dwu rękach konewkę przy podlewaniu kwiatów, czy czajnik przy nalewaniu wrzątku
  • Pracując dużo przy komputerze stosuj podkładki pod nadgarstek i rób przerwy co 15 minut
  • Prowadząc samochód trzymaj ręce na kierownicy poniżej godziny 9-tej i 3-ciej
  • Unikaj czynności siłowych wykonywanych dłońmi np. wkręcania śrub śrubokrętem (poproś kogoś innego lub kup nasadkę na wiertarkę ) , czy otwierania słoików – w tym celu stosuj specjalne uchwyty
  • Zwykłe krany, które trzeba odkręcać kilkanaście razy w ciągu dnia wymień na baterie z długą dźwignią.
  • Unikaj ubrań z dużą ilością drobnych guziczków- zostań fanem zamków błyskawicznych
  • Nie podpieraj się na nadgarstkach czy palcach dłoni wstając z krzesła – pracuj raczej biodrami. Większe stawy są silniejsze niż drobne!

 

Ochrona kręgosłupa

  • Pracując z komputerem lub laptopem ustaw w dobrej pozycji ekran, aby nie pochylać głowy
  • Posługując się smartfonem – podnoś go na wysokość oczu, zamiast pochylać głowę
  • Staraj się nie siedzieć w jednej pozycji dłużej niż 30 minut - często wstawaj
  • Organizuj przestrzeń w domu tak, aby potrzebne przedmioty znajdowały się na odpowiedniej wysokości tj. między poziomem biodra a głowy – nie będziesz wówczas wielokrotnie się schylać lub sięgać po coś wysoko
  • Jeżeli śpisz na boku wkładaj między kolana jasiek, aby utrzymać biodra w naturalnej pozycji
  • Pamiętaj o prawidłowej pozycji kręgosłupa szyjnego w czasie snu – stosuj poduszki ortopedyczne (większe wybrzuszenie powinno być pod szyją, a nie odwrotnie !)
  • Śpij na wysokim łóżku, aby łatwiej było Ci wstawać
  • Wstawaj z łóżka „bokiem” – leżąc najpierw odwróć się na bok, potem siadaj pracując mięśniami skośnymi brzucha i jednocześnie opuszczając nogi na podłogę
  • Zrezygnuj z głębokich, miękkich kanap i foteli, z których trudno wstać
  • W łazience w wannie i przy sedesie zamontuj uchwyty, które pomogą przy wstawaniu
  • Zrzuć zbędne kilogramy !

Przeczytaj także: Ochrona Stawów w RZS
Na podstawie:
Rheumatoid Arthritis Pain-Tips for proctecting Your joints
Arthritis.org